Ajánló

Épp bútorvásárlás előtt állsz?

Épp bútorvásárlás előtt állsz?

Az internetes vásárlás elterjedésével egyre több bútor webáruház jelenik meg az online térben. Ha nyitott szemmel jársz már egy ideje, akkor ezt te is tapasztalhattad. A hatalmas kínálatból és kereskedőből adódóan egyre nehezebb eligazodnia az áltagos vásárlónak, hogy mégis hol érdemes vásárolni. Sajnos sokszor már csak a bútor kiszállítása után szembesül a vásárló azzal, hogy lehet rossz kereskedőtől vásárolt és nem minden úgy történik, ahogy azt ő gondolta volna. 

A fent vázolt problémából kiindulva szeretnénk segíteni olvasóinknak, hogy mire érdemes figyelni az online bútorvásárlás során. 

Mire érdemes odafigyelni az online bútor rendelés során?

A cikkben lépésről lépésre (nem fontossági sorrendben) végig megyünk azon tényezőkön, amik kapcsán mindenképp érdemes informálódni, még a rendelés leadása előtt. 

Elállás & Visszaküldés

Jogszabály szerint szinte minden interneten vásárolt termékre 14 napos (nem munkanap!) elállást kell biztosítani a kereskedőnek. Ezen jogszabály alól bizonyos termékek mentesülnek, amelyek kialakításukból, használati módjukból adódóan higiéniai vagy egyéb okok miatt nem küldhetők vissza, mint pl. egy alsónemű, fogkefe, vagy matrac, hiszen ezek használat után már nem értékesíthetők újra új termékként. Fontos tudni, hogy akkor is köteles visszavenni a terméket a kereskedő, ha az megsérült, viszont ezen esetben már a sérülés mértékével csökkentett árat fog visszatéríteni, hiszen a termék értéke a sérülést követően csökkent, teljes áron nem értékesíthető újra. Amennyiben a termék már sérülten érkezett, azt azonnal szükséges jelenteni az eladó felé, így elkerülve a későbbi kellemetlenségeket. 

Amennyiben 14 napon belül szeretnénk elállni a vásárlástól, úgy jogszabály szerint a termék visszaszállítási költsége a vásárlót terheli. A visszaküldés módja az eladótól függ, bizonyos esetekben a vásárlónak kell biztosítania a termék visszajuttatását a kereskedő cég felé, de sok kereskedő igyekszik ezt egyszerűbbé tenni, így futárszolgálatot, vagy saját futárjait küldi a csomagért szállítási díj ellenében. 

Fontos megjegyezni, hogy külföldi cégek esetében a termékek visszaszállítása nehézkes, illetve drága lehet, mivel sok olyan online bútor webáruház van a hazai piacon, akiknek a raktára Szlovákiában, Németországban, vagy éppen Csehországban foglal helyet, így értelemszerűen hatalmas visszaszállítási díjakkal találkozhatunk, ha csak erről másként nem rendelkezik a kereskedő (pl. átvállalja a visszaszállítás költségét). Ebből adódóan érdemes lehet magyar cégtől vásárolni, mivel így sokkal egyszerűbb és olcsóbb lehet a termék visszaküldésének a díja. 

Jótállás (extra)

Fontos tisztában lenni azzal, hogy 2021. január 1-jén sávos jótállási rendszert vezetett be a kormány, amely szerint 10.000 Ft vásárlási érték felett egészen 100.000 Ft-ig a kereskedők kötelesek 1 év jótállást biztosítani a termékre. 100.000 Ft felett egészen 250.000 Ft-ig 2 év jótállás biztosítása kötelező, illetve 250.000 Ft felett 3 év jótállás biztosítása szükséges.  Tehát röviden és tömören, ez minden Magyarországon értékesítő cégre vonatkozik, ezáltal az összes bútor kereskedőre is, így bárhol tüntetik is fel a kereskedők a termékhez tartozó jótállási időtartamot, ne gondoljuk úgy, hogy azt a kereskedő plusz ingyenes szolgáltatásként nyújtja, mivel ez mindenki számára kötelező.

A fontosabb és érdekesebb részhez csak most érkezünk, aminek a témája nem más, mint az extra garancia, vagy extra jótállás díj ellenében, vagy akár ingyenesen.
Fontos leszögeznünk, hogy az extra jótállás (vagy garancia, ki hogyan hívja) sok esetben egy nagyon hasznos, értékes dolog lehet, de vannak részletek, amikre nagyon fontos odafigyelni, hogy később ne érjen minket meglepetésként. 

Tisztában kell lennünk azzal, hogy a kötelező jótállás szabályait (milyen esetekre, mire vonatkozik, hogyan érvényesíthető stb.) rendelet határozza meg, viszont az extra jótállási idő feltételeit már a kereskedő szablya meg, és a kereskedő által kiszabott kritériumok teljesítése nélkül lehet, hogy teljesen feleslegesen vásárolunk extra jótállást, hiszen olyan követelményekhez van kötve, amikről nem is tudunk (például kötelező éves bevizsgálás), ezzel hatalmas csalódás érhet minket az extra jótállás érvényesítése során. Mielőtt extra jótállást vásárolna egy termékhez, mindenképp keresse meg, vagy kérje el a kereskedő cég ügyfélszolgálatától az extra jótállásra vonatkozó leírást, feltételeket, kritériumokat és alaposan vizsgálja át, hogy véletlenül se érje meglepetés.

Ügyfélszolgálat

Talán mondanunk sem kell, de nagyon fontos tényező a kereskedő által üzemeltetett ügyfélszolgálat minősége, elérhetősége. Ajánlott olyan kereskedőtől rendelni, aki legalább egy nap 8 órában elérhető telefonon, e-mailen, vagy esetleg online chaten keresztül, így biztosabbak lehetünk abban, hogy nem fog nehézséget okozni egy esetleges kérdés, visszaküldés, reklamáció esetén a cég elérése. Ezen felül érdemes megfigyelni, hogy az adott kereskedő ügyfélszolgálata milyen minőségben szolgálja ki a vásárlókat, mivel ha az alapvető etikettet sem tartják be (email küldése köszönés nélkül, lekezelő stílusban, segítőkészség hiánya, kifogások keresése stb.), úgy joggal élhetünk azzal a gyanúval, hogy talán még a problémák kezelésében sem lesznek túl segítőkészek, ez pedig rettentően fontos egy olyan értékű terméknél, mint egy bútor, hiszen akár több százezer forintról lehet szó. Továbbá még gyakori probléma, ami miatt kellemetlenség érhet minket, ha olyan ügyfélszolgálatot üzemeltet a kereskedő, amelyik nem beszél megfelelően magyarul, ezáltal a feltett kérdést sem biztos, hogy értik, amivel akadhatnak problémáink egy reklamáció esetén (ez inkább a külföldi cégek esetében fordulhat elő, ahol nem feltétlenül alkalmaznak magyar anyanyelvű ügyfélszolgálatos munkatársat). Rendelés előtt mindenképp érdemes lehet tesztelni az ügyfélszolgálatot.

Értékelések

Mielőtt rendelünk valahonnan, mindenképp érdemes megnézni a kereskedő értékeléseit (Google-n, Facebook-on, TrustIndex-en stb). Ha nincsenek értékelések feltüntetve, az intő jel lehet. Fontos megjegyeznünk, hogy sajnos az internet világában előfordulhatnak olyan esetek, hogy nem valós, azaz hamisított értékelésekkel van tele egy-egy kereskedő. Ezeket általában könnyű kiszúrni, mert ezen értékelések hasonló stílusban íródnak és a profilok amikről írják ezen értékeléseket általában csak 1 értékeléssel rendelkeznek, ami természetesen előfordulhat normál esetben is, de mindenképp gyanús lehet, ha pl. 60 db értékelésből mindegyik 5 csillagos, és a profil amiről írták az pedig csak 1 véleményt írt, azt is ehhez a kereskedőhöz. 

Amire a legfontosabb odafigyelni, hogy a kereskedő milyen stílusban, és hogyan reagálja le a negatív értékeléseket (ha egyáltalán reagál rá). Nem feltétlenül jó ötlet olyan kereskedőt keresni, aki csupa 5 csillaggal van kitűzdelve, mivel ez nem életszerű, problémák sajnos mindig előfordulnak, így törvényszerű, hogy sok értékelés esetén mindenképp be kell esnie pár negatív értékelésnek is, akár a kereskedő hibáján kívül (pl. futárszolgálat törött terméket szállított ki, amely a szállítás során sérült meg, így erről a kereskedő nem tehet, de ennek ellenére kaphat negatív értékelést).

Szállítási módok

Egy nagyobb bútor rendelése előtt mindenképp érdemes lehet megvizsgálni, hogy az adott kereskedő milyen szállítási módokat kínál, főleg ha egy nagyobb, nehezebb terméket rendelünk, mivel ha a kereskedő nem vállalja ezeknek az ingatlanba való bevitelét, felvitelét, akkor kellemetlen helyzetbe kerülhetünk, főleg ha éppen nem ér rá senki az ismerősök közül, hogy segítsen, mi pedig őrizhetjük a lakás előtt lerakott kanapét, amíg a felmentő sereg meg nem érkezik. 

Fontos informálódnunk arról is, hogy a kereskedő termékeit futárszolgálat, vagy saját futárjai szállítják. Nem szeretnénk rémhíreket terjeszteni, de sajnos előfordul az, hogy a futárcég alkalmazottja nem vigyáz megfelelően a termékre, így viszont sérülten kerülhet kiszállításra, amivel csak plusz teendőink, gondjaink lesznek. Általában egy cég saját futárjai sokkal jobban vigyáznak a szállítás során a termékekre. 

Végszó

Reméljük sikerült kis összefoglalónkkal hasznos információkat nyújtani olvasóink számára. Amennyiben bármilyen kérdés merülne fel a cikket, vagy cégünket, termékeinket illetően, ügyfélszolgálatos munkatársaink készséggel válaszolnak minden feltett kérdésre.